-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10830 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

باردار شدن حضرت مريم (ع) به چه صورت بوده است؟ در تفسير آمده كه جبرئيل در پيراهن يا در رهان او دميده است. آيا همين مقدار براي بارداري حضرت مريم كفايت مي كند يا اين كه جبرئيل به صورت انسان بر مريم وارد شده است؟ لطفاً توضيح دهيد.

در چند جاي قرآن داستان بارداري و حمل حضرت مريم آمده است، از جمله :

1 - گفت : (ملك) : پروردگار تو اين چنين است. براي من (ملك روح ) آسان است. ما آن پسر را براي مردم آيتي و بخشايشي كنيم و اين كاري است كه بدان حكم رانده اند. پس به او آبستن شد و او را با خود به مكاني دور افتاده برد.(1)

2 - و آن زن (حضرت مريم) را ياد كن كه شرمگاه خود را نگاه داشت و ما از روح خود در او دميديم واو و فرزندش را براي جهانيان عبرتي گردانيديم.(2)

3 - و مريم دختر عمران را كه شرمگاه خويش را از زنا نگه داشت و ما از روح خود در آن دميديم.(3)

خداوند متعال براي نشان دادن قدرت خود دست به كارهاي خارق العاده مي زند و مسئلة بارداري حضرت مريم به صراحت معناي آيه از اين قبيل است. وقتي خداوند متعال مي فرمايد: ما از روح خود در او دميديم ، معلوم مي شود مسئلة حاملگي حضرت مريم از طريق عادي و تماس با هم نوع انساني صورت نگرفته است و خداوند متعال به قدرت خود چنين كاري را انجام داده و واسطة چنين بشارت و پيامي روح (جبرئيل) فرشتة اعظم خدا بود كه به صورت انساني مجسم و بدون تماس مستقيم با حضرت مريم(ع) مأموريت خداوند را انجام داده است، آن گونه كه در قرآن بدان اشاره شده است : ميان خود و آنان پرده اي كشيد و ما روح خود را نزدش فرستاديم و چون انساني تمام (كمال ) بر او نمودار شد.(4)

البته در كتاب هاي تفسير چنين آمده است كه فرشتة اعظم (جبرئيل) در تمثل انساني قرار گرفته است، نه اين كه واقعا از حالت فرشته بودن خارج شده و ماهيت انساني پيدا كرده باشد.

مرحوم علامه طباطبايي در تفسير آية فأرسلنا اليها روحنا فتمثل روحنا فاتمثل لها بشرا سويّا مي فرمايد : از ظاهر سياق بر مي آيد كه فاعل كلمة تمثّل ضميري است كه به روح بر مي گردد. پس روحي كه به سوي مريم فرستاده شده بود، به صورت بشر ممثّل شد. معناي تمثل و تجسم به صورت بشر اين است كه در حواس بينايي مريم به اين صورت محسوس شود و گرنه در واقع باز همان روح است، نه بشر.(5)

در ادامه مي فرمايد : بنابراين معناي تمثل جبرئيل براي مريم به صورت بشر اين است كه در ادراك مريم به آن صورت محسوس شد، نه اين كه واقعا به آن صورت در آمده باشد، بلكه در خارج از ادراك وي، صورتي غير از صورت بشر داشت.(6)

البته نزد خداوند انجام هر كاري آسان است، آن گوه كه خود فرمود: انما أمره اذا أراد شيئا أن يقول له كن فيكون؛ چون خدا بخواهد چيزي رابيافريند، فرمانش اين است كه مي گويد: موجود شو پس موجود مي شود (7) واما گاهي موجود با اسباب عادي موجود مي شود و گاهي با سبب غير عادي كه در نزد خدا هر دو آسان است.

پي نوشت ها :

1 - مريم (19) آيه 21 22. .

2 - انبياء (21) آية 916.

3 - تحريم (66) آيه 12.

4 - مريم (19) آية 17.

5 - ترجمة فارسي الميزان، ج14، ص 50.

6 - همان، ص 52.

7- يس (26) آية 82..

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.